Tema
Nettopp startet (1 p.)
Godt i gang (2 p.)
Kommet langt (3 p.)
Eksemplarisk (4 p.)
Medarbeidere blir ikke oppmuntret til å rapportere nesten-uhell eller uønskede hendelser, men iblant blir de diskutert.
Medarbeidere blir av og til oppmuntret til å rapportere nesten-uhell og uønskede hendelser.
Synspunkter og forbedringsforslag blir iblant etterspurt.
Medarbeidere blir ofte oppmuntret til å rapportere nesten-uhell og uønskede hendelser.
Synspunkter og forbedringsforslag blir vanligvis etterspurt.
Det varierer noe om dette fører til endringer.
Medarbeidere blir aktivt oppmuntret til å rapportere nesten-uhell og uønskede hendelser.
Medarbeideres synspunkter og forslag blir alltid etterspurt.
Vanligvis fører dette til endringer.
10.2 Åpenhet om læring av uønskede hendelser
Informasjon om uønskede hendelser blir sjelden delt i enheten.
Informasjon om uønskede hendelser deles i enheten.
Informasjon om uønskede hendelser brukes iblant til læring og forbedring.
Erfaringer med uønskede hendelser deles i enheten for å lære og forebygge nye hendelser.
Erfaringer med uønskede hendelser, systematiske analyser og iverksatte tiltak brukes for å forebygge nye hendelser.
Erfaringer deles på tvers i hele organisasjonen.
10.3 Pasienter, brukere- og pårørende
Pasienter, brukere og pårørende involveres ikke i vurderingen av uønskede hendelser som angår dem.
Pasienter, brukere og pårørende involveres i noen grad i vurderingen av uønskede hendelser som angår dem.
Pasienter, brukere og pårørende involveres som regel i vurderingen av uønskede hendelser som angår dem.
Pasienter, brukere og pårørende involveres systematisk i vurderingen av uønskede hendelser som angår dem.